Produktet skal være mere i centrum

Virkeligheden i dag er, at et godt produkt sælger sig selv, mens dårlige anbefalinger modarbejder selv de bedste reklamestrategier. Forbrugerne stiller mange krav, og et brand skal ikke kun leve op til den kritiske forbrugers forventninger, men også helst overstige dem.

I løbet af de sidste 75 år har ikke kun én, men hele to teknologiske revolutioner fundet sted.

De har påvirket vores liv som forbrugere og haft en stor indvirkning på kommercialiseringen af den verden, som vi kender i dag. Det kommer sikkert ikke som nogen overraskelse, at der er tale om tv’et som den første, efterfulgt at internettet.

Teknologien er i sig selv ikke den centrale del af historien, det er derimod den virkning, som medierne har på samfundet og forbrugerne. Effekten af tv’et, og efterfølgende internettet, kan mærkes i utallige aspekter af vores liv, og særligt den forbrugerdrevne del af vores eksistens har oplevet en stor udvikling.

Mere kritiske forbrugere

Med opfindelsen af tv’et blev virksomhederne i stand til at annoncere deres produkter ‘in action’. Det skabte en win-win situation, hvor forbrugerne kunne se, hvad de fik, og virksomhederne kunne lettere afsætte deres produkter.

Men i takt med, at reklame- og marketingbudgetterne voksede, så blev forbrugerne også mere kritiske. I 1960 vrimlede det med falske løfter og budskaber fra virksomheder og brands, og hos The Federal Trade Commission oplevede de en stigning i antallet af sager på 25 procent, sammenlignet med året før.

Et par årtier senere satte revolution nummer to ind: Internettet. En af de helt store ændringer, som internettet bragte med sig, var, at det ikke længere kun var de store virksomheder, som kunne kommunikere med deres kunder. Selv små virksomheder kunne kommunikere med forbrugere over hele verden.

En af de aktiviteter, som forbrugerne ret tidligt tog til sig på internettet, var at rådgive andre på baggrund af deres egne erfaringer.

I dag er forbrugerne stadig vilde med at skrive om alt under solen. Vi har derfor ikke brug for reklame eller mærkenavne for at få tillid til vores indkøb. I stedet baserer vi vores beslutninger på andres personlige erfaringer med produktet.

Dårlige oplevelser breder sig

Udviklingen har betydet, forbrugerne er blevet trætte af tomme løfter. Virksomhederne skal derfor sætte produktet i fokus, og det skal fungere, ellers advarer forbrugerne lynhurtigt hinanden om deres uheldige køb.

Virksomhedernes budskaber og løfter skal ikke blot leve op til forventningerne, men også meget gerne overstige dem.

I dag er vi også nødt til at forholde os til, at reklamerne er vokset ud over deres traditionelle grænser.

Virksomheders budskaber bør ikke længere komme oppefra og ned. Det er forbrugerne, der styrer medierne, hvilket betyder, at virksomhederne er nødt til at kommunikere præcist og hele tiden leve op til, hvad de lover.

(Visited 4 times, 4 visits today)